پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151331
عربستان در صدد تشکيل «ارتش اجاره‌اي»
تاریخ انتشار : 1394/02/13 16:12:56
نمایش : 1683
عربستان در حال تشکيل «ارتش»ـي همسو با خود در يمن است و اين يعني شروع جنگ داخلي فرسايشي در يمن که سال‌ها به طول خواهد انجاميد؛ غم‌نامه‌‌اي ديگر همانند آنچه در سوريه رخ مي‌دهد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، کنفرانس گروه‌هاي و قبائل همسو با عربستان طي روزهاي آينده در رياض پايتخت عربستان برگزار خواهد شد.

با وجود اينکه برخي گروه‌ها از پنجشنبه هفته گذشته وارد رياض شده‌اند، اما تاکنون روز مشخصي براي شروع آن تعيين نشده است.

اما عمده‌ترين موضوعي که قرار است در اين کنفرانس مطرح شود، تشکيل «ارتش اجاره‌اي» عربستان متشکل از قبائل و گروه هاي مخالف انصارالله و ارتش يمن است.

بنا به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، هنوز گرو‌ه‌ها و قبائل شرکت‌کننده در اين کنفرانس اختلافات شديدي حول اين موضوع دارند و همين مسأله نيز باعث به تأخير افتادن زمان برگزاري کنفرانس شده است.

آن‌چه که مشخص است، تکرار غمنامه سوريه و عراق در يمن است، تشکيل گروه‌هاي نظامي اجاره‌اي از قبائل و گروه هاي همسو، تروريست‌هاي القاعده و تروريست‌هايي که از سوريه به يمن فرستاده مي‌شوند ( نمونه آن‌چه در ۱۴ ارديبهشت شاهد بوديم و سه هزار تروريست سوري از طريق کشتي وارد ساحل «المکلا» در استان حضرموت شدند) و در نتيجه شروع يک جنگ داخلي فرسايشي که شايد سال‌ها به طول بيانجامد.

در حال حاضر سعودي‌ها بشدت به دنبال دخالت هرچه سريع‌تر زميني در يمن هستند، البته نه به وسيله نيروي‌هاي نظامي خود، بلکه از طريق مزدوران خود در يمن، که يکي از مناطقي که در حال حاضر آمادگي خود را براي تشکيل هسته اوليه ارتش اجاره‌اي سعودي اعلام کرده است، منطقه «العبر» در استان حضرموت مي‌باشد.

بنابراين به گزارش منابع خبري عربي، هسته تشکيل و مرکز حضور نيروهاي وفادار به عربستان استان حضرموت خواهد بود؛ ذکر اين نکته نيز ضروري است که اين استان با وسعت زياد، سکنه چنداني ندارد، اما عمده چاههاي يمن در اين منطقه قرارگرفته و تروريست‌هاي القاعده نيز حضور بالايي در اين استان دارند، به گونه‌اي که مدتي پيش توانستند در پي بده و بستان‌هاي پشت پرده با قبائل همسو با عربستان شهر ساحلي «المکلا» مرکز حضرموت را به اشغال خود در آورند.

منطقه ديگري که احتمال مي‌رود، عربستان نيروهاي وفادار خود را در آن‌جا جمع کرده و جنگ داخلي را شروع کند، استان «عدن» در جنوب يمن است. در اين ميان دغدغه اصلي «علي سالم البيض» رئيس‌جمهور سابق يمن جنوبي است و گروه‌هاي شرکت‌کننده در کنفرانس رياض در تلاش خواهند بود تا وي را با خود همراه کنند و برخي گروه‌ها پيشنهاد کرده‌اند تا «سالم البيض» با « منصور هادي» ديدار مشترکي داشته باشد و دو طرف به يک نقطه نظر مشترک برسند که البته بايد گفت، يمن جنوبي به طور تاريخي با عربستان سعودي مخالفت و دشمني داشته است و تجميع نيروهاي جنوب با عربستان سعودي به اين سادگي نمي‌تواند صورت گيرد.

* * * *

آنچه مشخص است، اين است که عربستان در يمن به دنبال بازي برد-باخت است، سعودي‌ها به هيچ وجه حاضر به دادن کمترين امتيازي به انصارالله و نيروهاي مخالف عربستان نيستند، از اين رو «جمال بن عمر» فرستاده سابق سازمان ملل در يمن، هفته گذشته در مصاحبه‌اي تجاوز نظامي عربستان را عامل شکست گفت‌و‌گوها دانست و تأکيد کرد که حملات نظامي عربستان به يمن عامل بي نتيجه ماندن تلاش‌هاي ديپلماتيک براي حل بحران اين کشور بوده است .

در اين مورد «حسن محمد زيد» دبير کل حزب «الحق» يمن، به روزنامه لاشرق الاوسط مي‌گويد: گفت‌و گوها تحت نظر «جمال بن عمر» در حال نتيجه دادن بوده است اما حمله عربستان، گفت‌و‌گوها را متوقف کرد.

****

آن‌چه الان ضروري است، اقدام سريع کشورهاي جهان براي جلوگيري از شروع يک جنگ داخلي همانند سوريه در يمن است.

عربستان بار ديگر کثيف‌ترين حربه خود را مي‌خواهد به کار گيرد و آن هم راه اندازي جنگ نيابتي است، جنگي که نه عربستان بلکه مردم و زنان و کودکان بيگناه قرباني آن هستند و زير ساخت‌هاي يمن است که تخريب مي‌شود و در آخر مخروبه‌اي بيش نمي‌ماند.

عربستان پس از آن که از سوي پاکستان، مصر و ترکيه براي اعزام نيروي نظامي به يمن با جواب رد مواجه شد، و از آن‌جايي که خود نيز نيروي زميني قابلي براي وارد کردن به يمن نداشت، خود را شکست خورده ديده است و حال چيزي براي از دست دادن ندارد و به همين دليل است که دست به جنون آميزترين رفتارها مي‌زند و چه چيزي ديوانه‌وار تر از يک جنگ فرسايشي چندين ساله که مي‌رود غم‌نامه ديگري را همانند سوريه رقم بزند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html